Παρασκευή, 22 Μαΐου 2015 03:48 ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ - ΘΗΛΑΣΜΟΣ
Εκτύπωση PDF

Να φάω ψάρι ενώ θηλάζω;

Να φάω ψάρι ενώ θηλάζω;

Τα ψάρια αποτελούν σημαντική πηγή πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας, βιταμινών(Α, D, Β6, Β12)  και μεταλλικών στοιχείων (φώσφορο,ασβέστιο,ιώδιο, σελήνιο, ψευδάργυρος. Ακόμα, είναι η πλουσιότερη ζωική διατροφική πηγή πολύτιμων ω-3 λιπαρών οξέων.

Ωστόσο, η κατανάλωση τους την περίοδο τόσο της εγκυμοσύνης όσο και του θηλασμού συνοδεύεται από περιορισμούς επειδή ορισμένα είδη, ανάλογα με το μέγεθος και την διατροφή τους, μπορεί να περιέχουν βαρέα μέταλλα σε υψηλές συγκεντρώσεις.

Εάν, λοιπόν, αναρωτιέστε για το αν κάνει ή όχι να φάτε ψάρι ενώ θηλάζεται η απάντηση είναι μία: «ναι, υπό προϋποθέσεις». Πάμε μαζί να μάθουμε ποια ψάρια είναι ασφαλή για κατανάλωση και ποια πρέπει να αποφεύγονται!

 Ποια ψάρια πρέπει να αποφύγετε;

Ψάρια ύποπτα για υψηλή περιεκτικότητα σε υδράργυρο είναι ο σολομός, ο καρχαρίας, ο ξιφίας, το βασιλικό σκουμπρί, η παλαμίδα, ο τόνος, ο μπακαλιάρος της Ανταρκτικής, η πεσκανδρίτσα, η σφυρίδα και ο μεγάλος κολιός. Αντίθετα, τα ψάρια που συνήθως συναντάμε στις ελληνικές θάλασσες, όπως είναι η αθερίνα, ο γαύρος, η μαρίδα, η σαρδέλα, αλλά και μεγαλύτερα, όπως η σκορπίνα, το λιθρίνι, η τσιπούρα, ο σαργός, η πέρκα, τα μπαρμπούνια, οι κουτσομούρες […] θεωρούνται ασφαλή.

Ο λόγος που τα πρώτα πρέπει να αποφεύγονται είναι ότι ο υδράργυρος που βρίσκεται στο νερό, μετατρέπεται σε μεθυλυδράργυρο, τον οποίο απορροφάτε από τα ψάρια και παραμένει σε αυτά ακόμα και όταν μαγειρευτούν. Όλα τα ψάρια περιλαμβάνουν υδράργυρο, αλλά τα μεγαλύτερα σε μέγεθος τον περιέχουν σε μεγαλύτερες ποσότητες.

Ο υδράργυρος απορροφάται από τον ανθρώπινο οργανισμό μέσω της κατανάλωσης ψαριών και παρόλο που δεν εισχωρεί σε μεγάλες ποσότητες στο μητρικό γάλα, η ποσότητα που μεταφέρεται στο μωρό είναι αρκετή για να έχει επιπτώσεις στον ευαίσθητο οργανισμό του.

Ο μεθυλυδράργυρος λειτουργεί σαν νευροτοξίνη, εμποδίζει δηλαδή τη δράση των νευρικών κυττάρων, επηρεάζοντας τον εγκέφαλο και το νευρικό σύστημα του μωρού που ακόμα αναπτύσσονται. Επειδή υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις σχετικά με την ποσότητα του μεθυλυδραργύρου που είναι ασφαλής, συνίσταται γενικά οι θηλάζουσες μητέρες και τα μικρά παιδιά να αποφεύγουν την κατανάλωση ψαριών με υψηλή περιεκτικότητα σε υδράργυρο και να περιορίσουν γενικά την κατανάλωση ψαριών στις 2 φορές την εβδομάδα.

Φυσικά δεν προτείνεται ο αποκλεισμός των ψαριών από τη διατροφή μιας θηλάζουσας μητέρας μιας και το μωρό θα χάσει πολλά από τα θρεπτικά στοιχεία που αυτά περιλαμβάνουν.

Παραμύθια

Συνταγές - Έξυπνες, γρήγορες και πάντα ασφαλείς συνταγές για σωστή διατροφή του παιδιού σας

Χρήσιμα εργαλεία για την μαμά και τον μπαμπά