Τροφές προς αποφυγήν

Τρίτη, 12 Ιανουαρίου 2016 20:22 ΜΩΡΟ (0-12) - ΣΤΕΡΕΑ ΤΡΟΦΗ
Εκτύπωση

Μωρό που τρώει

Ένας κατάλογος με τις τροφές που το παιδάκι σας καλό θα ήταν να αποφύγει τους πρώτους μήνες ή τα πρώτα χρόνια της ζωής του.

*Με τη συνεργασία του παιδιάτρου, Ευάγγελου Κάνταρου.

Υπάρχουν κάποιες τροφές που τα μωρά αλλά, σε κάποιες περιπτώσεις, και τα μεγαλύτερα παιδιά θα πρέπει να αποφεύγουν. Ακολουθεί ένας εκτενής κατάλογος με όσες τροφές βγαίνουν από το menu τους πρώτους μήνες ή τα πρώτα χρόνια της ζωής του μικρού σας.

1. Μέλι. Παρότι τα επόμενα χρόνια θα αποτελέσει μια πολύ σημαντική τροφή στο διαιτολόγιο του παιδιού σας, καλό θα ήταν να μείνει εκτός πιάτου και, φυσικά, εκτός πιπίλας για τον πρώτο χρόνο. Κι αυτό γιατί κάποιες φορές περιέχει ένα βακτήριο που Μέλιπροκαλεί αλλαντίαση. Ο οργανισμός του μωρού, όμως, δεν είναι έτοιμος να αντισταθεί ικανοποιητικά και, έτσι, μπορεί να του προκαλέσει δηλητηρίαση ή ακόμα και να απειλήσει την ίδια του τη ζωή.

2.Ωμά ή όχι καλά βρασμένα αυγά. Εάν δεν έχουν βράσει καλά τα αυγά είναι δυνατόν, εάν είναι μολυσμένα με σαλμονέλα, να προκαλέσουν δηλητηρίαση. Επίσης, επειδή το ασπράδι του αυγού είναι δύσπεπτο, ρωτήστε τον γιατρό σας πότε να ξεκινήσετε να το δίνετε στο μωρό σας.

3. Ξηροί καρποί. Σε παιδιά κάτω των 5 ετών δεν θα πρέπει να δίνονται ολόκληροι ξηροί καρποί καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος πνιγμού. Τα φιστίκια και τα παράγωγά τους καλό θα ήταν να αποφεύγονται εάν στην οικογένεια υπάρχει ιστορικό αλλεργίας, τουλάχιστον τα 3 πρώτα χρόνια. Διαφορετικά, το φιστικοβούτυρο και οι τριμμένοι ξηροί καρποί είναι κατάλληλοι από τους 12 μήνες και μετά.

4. Το αγελαδινό, πρόβειο ή κατσικίσιο γάλα. Το ιδανικό γάλα για μωρά είναι εκείνο της μαμάς τους και μόνο. Τα παραπάνω δεν συνίστανται, όχι τουλάχιστον πριν τον 1ο χρόνο, μιας και δεν περιέχουν αρκετό σίδηρο και άλλα θρεπτικά συστατικά που τα βρέφη χρειάζονται. Ωστόσο, μετά τον 6ο μήνα μπορείτε να τα χρησιμοποιείτε στην μαγειρική του, όπως λόγου χάρη για να φτιάξετε μια σάλτσα τυριού.

5. Ψάρια και οστρακοειδή. Παρότι σημαντικά για την υγεία, τα ψάρια καλό θα ήταν τον πρώτο χρόνο να αποφεύγονται. Ειδικά τα μεγάλα σε μέγεθος, όπως ο ξιφίας και ο τόνος, που είναι ύποπτα για βαρέα μέταλλα καλό θα ήταν να αποκλειστούν από την παιδική διατροφή. Τέλος, τα υπόλοιπα θαλασσινά, όπως γαρίδες, μύδια, χτένια κτλ., μπορεί να του προκαλέσουν τροφική δηλητηρίαση.

Θαλασσινά

6. Ζαχαρώδη φαγητά. Τα φαγητά που είναι φτιαγμένα από κορεσμένη ζάχαρη έχουν πολλές θερμίδες, λίγα θρεπτικά συστατικά, επηρεάζουν την όρεξη του παιδιού, το σπρώχνουν σε λιγότερο υγιεινά διατροφικά μονοπάτια, φθείρουν τα δόντια και μπορούν να προκαλέσουν παχυσαρκία. Καθυστερήστε, λοιπόν, όσο περισσότερο μπορείτε μέχρι να βάλετε τα φαγητά αυτά στην ζωή του.

7. Κορεσμένο λίπος. Τα ζαχαρώδη φαγητά περιέχουν και λιπαρά- σκεφτείτε μόνο τα ντόνατς, τα κεϊκ, τα μπισκότα κτλ. Επίσης, αποφύγετε να δίνετε συχνά στο καμάρι σας τροφές όπως ζωικό βούτυρο, ολόπαχο τυρί, κρέας με λίπος αλλά και junk food, όπως σουβλάκια, πίτσες, χάμπουργκερ κτλ.

8. Αλάτι. Το αλάτι μπορεί να ερεθίσει τα ανώριμα νεφρά του μωρού. Μέχρι του 7 μήνες τα μωρά θα πρέπει να παίρνουν λιγότερο από ένα γραμμάριο αλάτι. Το μητρικό γάλα περιέχει αλάτι, οπότε ήδη παίρνει την συνιστώμενη ποσότητα. Δεν χρειάζεται να προσθέσετε επιπλέον στους πουρέδες του. Από του 7 έως τους 12 μήνες , η συνιστώμενη ποσότητα είναι 1 γραμμάριο/ημέρα. Τέλος, έως τα 3 τους τα νήπια δεν θα πρέπει να καταναλώνουν πάνω από 2 γραμμάρια αλάτι ημερησίως. Επομένως, καλό θα ήταν να περιορίσετε, αν όχι να αποκλείσετε, τροφές πλούσιες σε αλάτι, όπως μπέικον, έτοιμους ζωμούς, chips του εμπορίου κτλ.

 

Να θυμάστε πως το καλύτερο που έχετε να κάνετε για την υγεία του παιδιού σας αλλά και την δική σας είναι να μαγειρεύετε στο σπίτι με αγνά βιολογικά υλικά και πάντα με προσοχή στην μέθοδο. Προτιμήστε τα βραστά και τα ψητά από τα τηγανιτά και καταναλώστε όσο το δυνατόν περισσότερα ωμά φρούτα και λαχανικά. Τέλος, όσον αφορά στα γλυκά μπορείτε να τα προσφέρετε στο παιδί σας, αρκεί να τα έχετε φτιάξει με τα χεράκια σας και να έχετε επιλέξει υγιεινές συνταγές με φυσικά γλυκαντικά αντί για ζάχαρη και λάδι αντί για βούτυρο.